Årets första vecka till ända

Då var det slut på ledigheten och dags för att åter styra bilen mot Torsås och jobb. Det blir rivstart med 4 introduktionsdagar med ca 80 nya elever. 

 

Jag har nu klarat kosten i 6 dagar, inget socker och inget gluten och jag känner mig redan bättre från svullen och gasig mage. 

 

Idag blev det 45 min promenad med kära maken i kylan, inte skönt med nu finns inga ursäkter att inte röra på, något varje dag är tanken. Så i morgon blir det ett baspass med puls på Friskis.

 

Har fått önskemål om recept på min vitkålsgratäng som vi hade till middagen idag. Den är mycket enkel och snabb att göra. 

 

Till 4 portioner behövs:

 

½ normalt stort vitkålshuvud

1 gul lök

2 dl grädde

100 gram Philadelphiaost

Salt

Grovmalen peppar

Smör till stekning

1 dl riven ost, gärna parmesan

 

Strimla vitkålen gärna på en mandolin och riv löken på den grova sidan på rivjärnet. Stek kålen och löken i rikligt med smör tills den börjar bli mjuk. Tillsätt philadelphiaosten och grädden samt kryddor. När osten smält ner och allt är väl blandat lägg över i en gratängform och strö över den riva osten. Gratiner i ugnen 20 min i 200 grader. En mycket god och nyttigare gratäng en gjord på potatis. Passar till det mesta. 

 
 
Nu är det bara att hålla i och ha tålamod för precis som tidigare tänker jag inte späka mig utan allt får att sin tid. Den stora klon är att inte inta socker, det är och förblir min stora fiende i livet. Att äta en potatis ibland eller en bit gott bröd triggar inte igång mig som socker gör. Som jag skrev igår har jag haft en djup svacka i höst och just godis har varit som en drog. Jag har köpt och ätit mängder med lösgodis och fullständigt ibland vräkt i mig och mått skitdåligt och brottats med mitt samvete över mitt urflippade beteende. Jag hoppas jag hittar tillbaka till samma fina känsla och livsstill som jah hade 2013, då mådde jag som bäst. 
 
 
 
Nya tankar i morgon!
 
 
 
 
 
 
1 Lina:

skriven

Täcken receptet och heja på! Du är bara värd det bästa, kram

Svar: Tack Lina
Marie

2 Elin:

skriven

Ev.dyker jag upp ikväll,ny ledare tror jag va?!

Hejja Hejja!!!
Kram

Svar: Yes Tomas du vet från Jess 😍
Marie

Kommentera här: