Gott nytt år

Firade en mycket trevlig nyårsafton med goda vänner, god mat och dryck och många skratt, tack Thomas och Eva-Lotte för underbart värdskapet och Pia och Lasse för härligt sällskapet. 
 
Jag har under ca 10 dagar varit ganska tillåtande och ätit en hel del kolhydrater, mest i form av sötsaker så nu börjar jag avgiftning och ska åter tillbaka till god kosthållning. Jag har inte vägt mig sedan innan jul men idag klev jag på vågen och den visade på + 2 kilo. Inte fullt så farligt som jag befarat men lite mer att ta tag i nu är jag ska gå i mål. Måldatumet är satt till sista februari och nu är det 7 kilo som ska bort, hyfsat tuff utmaning på 8 veckor så nu gäller ganska strikt förhållning till både kost och träning. Min ambition är att uppdatera er varje dag hur det hela löper på så nu finns ingen återvändo eller svepskäl, nu kör jag. 
 
Som ni vet testade jag 5:2 under hösten men det fungerade inte bra, Det triggade mig att vilja småäta och det är ju det jag jobbat bort så i den fällan vill jag inte hamn igen. 
 
Nu är jag ju ingen frukostmänniska så jag tänker testa 16:8 för att få lite skjuts i sista etappen.
Det innebär att man äter första målet runt 12 det vill säga till lunch och sedan äter man 2-3 måltider mellan 12-20. Om det blir 2 eller 3 måltider beror på om jag kommer att träna eller inte. Fram till lunch är det ok att dricka kranvatten, te och kaffe och det är ok att ha en skvätt mjölk i om man så önskar. 
 
För att inte skjuta på omstarten och avgiftningen kör jag igång redan idag och det innebär att eftersom jag sov längre än vanligt i morse så blev det en stor kopp te vid 10 och en middag kommer att tillagas och ätas runt 15. Det blir en ugnsbakad  ädelostfylld kycklingfilé i grädde med grillade grönsaker och till kvällen blir det ett en ostbricka som kommer att intas. 
 
Receptet på kycklingen är från 56kilo.se

2 personer

2 kycklingfiléer
100 g ädelost
1½ dl grädde 
salt, kinesisk soja
Rosépeppar

Tina filéerna och skär ett djupt snitt i dem, pensla insidan med soja, lägg in ädelosten. Pensla sedan ovansidan med soja och salta och peppra med krossad rosépeppar. Häll grädden runt om och grädda i 200 g ugn till en innertemperatur på 72 g (ca 25 min).

Så kära familj och vänner nu väntar en härlig period och nu ska jag i mål så är det bara, följ mig på resan. 

Somliga ger upp sina strävande när de just är på väg mot målet, mena tvärtemot andra når en seger genom att i sista stund sätta in större ansträngningar än någonsin tidigare. 

Herodotos

Nya tankar i morgon!

 

 

 

1 EvaLotte Davidsson :

skriven

Hej Marie. Så trevligt att läsa din blogg :)
Jag har oxå startat bättre mathållning och gymstart med gott resultat som mål. Tack själva för nyår. Hörs ,EvaLotte

Svar: Härligt, jag lägger ut mycket recept så håll koll om du/ni vill ha lite nytt på bordet.
Marie

Kommentera här: