Middagstips

Hade tängt göra en rättikagratäng igår men kära maken bjöd ju mig på middag ute igår så rättikan fick tillagas idag istället. Det blev en ny variant med korv i. Så här gjorde jag:
 
Till fyra portioner behövs:
 
400 g rättika
1 stor skivad gulök
2 vitlöksklyftor
3 dl grädde
2½ dl creme faiche
100 g philadephiaost
2 dl riven ost med smak
3-4 chorizo i slantar
 
Skala och skiva rättikan, koka den i saltat vatten i 10 min. Fördela ½ i en form, lägg på korven och sedan löken. 
Blanda ihop grädde, creme faiche och philadephiaost fördela ½ över löken. Lägg på resterande rättikan och häll på det sista av gärddblandningen. Toppa med en rivna osten. Grädda i 150 grader i ca 1½ timma.
 
Detta blev jättegott:
 
 
 
Har hittat en ny blogg som heter Baka sockerfritt . Idag testade jag Peanut butter cups  en ny liten gobit som inte var så dum. Recepten på denna blogg är små satser och jag vågade mig på att tredubbal detta och fick ut 24 kakor i minimuffinsformar. En precis liten lagom kaka till kaffet. 
 
 
Vi kan resa jorden runt i jakten på det vackra, men om vi inte har det inom oss, kommer vi inte att finna det. ~ Ralph Waldo Emerson
 
Nya tankar i morgon!
 
 
 
 
 

Kommentera här: