Dan före dan före dopparedan

Vipps så skriver vi 22 december och dopparedan rycker allt närmare. Är du nyfiken på vad just dopparedagen är kolla här.
 
Jag känner mig ganska färdig med alla bestyr, endast städning av toan återstår samt handling på Maxi i morgon och jag kommer att hänga på låset när de öppnar kl 08.00. Förhoppningsvis har inte alla i Kalmar kommit på samma idé. Förresten köttbullar ska stekas också och det görs i morgon och någon sort julgodis till ska tillverkas, ännu inte klart vad det blir. 
 
Fyndade en lite sött klänning igår på Indiska, nedsatt från 349:- till 179:- få se om det blir den jag använder på julafton.
 
FELICITY klänning svart
 
 
Idag har jag bakat, vanliga kolhydrastinna vansinigt goda lussekatter. När dessa var svala och klara för att hamna i frysen fick jag för mig att ge bort en påse till en man som ganska nyligen blivt änkling och som bor i andra trapphuset, Fröbergsgatan 4 B. Gissa om han blev glad, jag fick en varm julkram och han visade tydligt att han uppskattade min lilla gest och jag förstod att saknade av en kär maka känns extra tung så här i jul. Tänk så lite det kostar oss att visa en medmänniska lite omtanke. 
 
 
Ni som följer mig på Facebook och Instagram har sett att jag lagat två bra tillbehör till kött och här kommer recept på båda dessa goda rätter. 
 
Stuvad bryssselkål:
 
4 portioner
 
500 g brysselkål ansas och dela varje litet huvud i 4 delar. Lägg i en gryta och häll på 3 dl grädde. Tillsätt 100 g philadelphiaost och 1½ dl riven parmesan eller annan smakrik ost. Låt detta puttra på låg värme tills kålen är mjuk. Servera till varfritt kött, igår hade vi lammfilé. 
 
Idag blev det också filé fast av gris och till detta gjorde jag vitkålsgratäng:
 
Till 4 personer:
 
300 g fint skuren vitkål och 1 gul finhackad lök stekes mjukt i smör. Krydda med salt, peppar och lite chiliflakes. Häll på 2½ dl grädde och 100g philadelphiaost eller annan valfri mjukost, ev med smak. Låt puttra en stund och lägg sedan över i en ungsform och toppa ´med riven ost. Grädda i ca 15 min på 200 grader, jätte gott till alla möjliga kötträtter istället för potatisgratäng. 
 
 
Nu ska jag ta hand om min julost, mer om detta berättar jag om i morgon. 
 
 
Du slutar inte ha roligt för att du åldras, du åldras för att du slutar ha roligt. ~ Okänd
 
Ha en skön söndagkväll och ska jag ha med kära maken som bästa sällskap.
 
 
 
 

Kommentera här: