Om vikten av att röra på sig

Vi har haft  en halv fortbildningsdag på jobbet som handlade om vikten av att röra sig. Elin Ekblom Bak föreläste, hon är doktorand på GIH och det var mycket matnyttigt info och lätt att ta till sig. För att summera det hon pratade om som kan man säga att man behöver inte röra så hemskt mycket på sig för att få hälsovinster och hellre lite rund om magen med några kilo för mycket om man rör på sig regelundet än att vara trådsmal och stilla sittande utan att motionera alls. Glöm inte att ta små micro pauser och rör på er om ni som jag har ett jobb som är stilla sittande. Ett par minuter varje timme, själv så ska jag gå runt huset på jobbet en gång i timmen varje dag från och ned idag. Då rör jag mig några minuter och samtidigt får jag lite ny syre till hjärnan. Blir bra tror jag :) 
 
 
Tränar du med på minst medelnivå 75 min i vecka = 2 pass på typ Friskis och sedan går eller cyklar övriga dagar minst 30 min och då ser till att du får upp pulsen lite gör du riktigt stora hälsovinster svårare än så är det inte. Har du dessutom sedan en god kostållning, ja då mår du nog ganska bra. Här kan du ta del av en föreläsning med som i stort sätt den vi fick ta del av idag.
Farligt att sitta stilla?
 
Även dagens mathållning har varit ok och nu har jag inget sötsug längre och så hoppas jag det ska förbli framöver också. 
 
 
"Förstör inte en bra dag genom att tänka på en dålig gårdag"
Okänd
 
Nya tankar i morgon!
 
1 Lina:

skriven

Paus? Kram

Svar: Ja
Marie

Kommentera här: