Recept på paj

Kära maken och jag är väldigt förtjust i matpaj, har nog gett er recept på detta tidigare men här kommer det igen.
 
4-6 portioner
 
Pajskal 
 
½ dl sesamfrö 
3 dl mandelmjöl
40 g smör
1 tsk salt
1 msk fiberhusk
1 ägg
 
Kör mandelmjöl och sesamfrön i mixer så det blir till mjöl, blanda sedan med resterande ingredienser.
Tryck ut degen i pajformen, detta momentet tar lite tid då degen blir lite kladdig. Jag gör med en egngånshandske med hjälp av handflattan och fingertopparna.
Nagga botten och ställ in i kylskåp i minst 30 min gärna 1 timme.
Förgrädda sedan skalet i 10 minuter i 175 grader.
 
Sedan kan du fylla skalet med det du önskar eller har i kylen, ikväll blev detta denna fyllning:
Bryn 500 g nötfärs med 1 stor riven gul lök, 2 msk tacokrydda 1 tsk salt. Tillsätt 1 dl vatten och låt pyttra en stund. 
Lägg färsen i det förgräddade skalet toppa med en stor finskuren paprika, små tomater. Äggstanning på 2 ägg och 2 dl grädde samt toppa med en god smakrik ost, jag hade whiskycheddar i dag. 
Grädda i 200 grader i ca 20-25 min. Låt stå en stund innan servering. 
 
Något som är gott istället för äggstanningen är att toppa med en röra på 2½  dl creme fraich och 2½ dl riven god ost som man breder över  färsen och grönsakerna. Paj är bra, enkelt och gott att ha i matlådan till jobbet.
 
Delvis kommer recepten som vanligt från bloggen 56kilo.
 
För övrigt händer inte så mycket just nu, jobbar på, fokuserar mycket på min kost och träning och det känns bra. Hoppas att jag får betalt i form av neråt på vågen nästa vecka. Vill ju så gärna lämna denna platå som jag nu stått på en längre tid. Tusan vad svårt det verka att få till de där sista retsamma kilona. 
 
Bild lånad från  dooky.blogg.se 
 
 
 Nya tankar i morgon!
 
 

Kommentera här: