Sjösjuk

Idag bröt vi som sagt det lugna livet på stranden för en båtutflykt till Koh Haa. Vi blev hämtade redan 07.25 på hotell så frukost serverades på båten. Redan när vill lämnade Saladan kändes det att det skulle gunga lite så jag tog en åksjuketablett. Det tog ca 2 timmar ut till ön som inte är en ö utan sex stycken. Vi var en blanda grupp där en del skulle snorkla och några skulle dyka, vi tillhörde snorklarna. Det var väldigt mycket gammal sjö så det var inte helt lätt när man är så pass ovan som jag är och allt guppande upp och ner gjorde mig sjösjuk. Jag höll ut nästan hela timmen som det första stoppet var beräknat till innan jag gav upp. Väl ombord på båten igen var det fler än jag som mådde lite dåligt. Jag kunde som tur var lägga mig på en brits och bara åka med i vågskvalpet. Lyckades somna en stund och vaknade lagom till lunch och mådde då bättre så pass bra att jag kunde peta i mig lite mat. De två återstående stoppen stannade jag kvar på båten och solade så resten av turen blev rätt ok i alla fall. Den stunden jag var i hade jag också tur och fick se ganska många fina fiskar. Bland annat papegojfiskar som äter koraller som de sedan bajsar ut och det är så den fina sanden blir till som finns på alla stränder. För att det ska bli ännu finare sand är det sjögurkor som äter upp papegojfiskens bajs och det de sedan lämnar i från sig blir den absolut finaste sanden. Är kass på att komma ihåg vad alla fiskar heter men det är i alla fall som att simma runt i ett jättestort akvarium med mängder av färgglada fiskar. Claes lyckades se Nemo och tre murenor samt en triggerfisk som inte är helt ofarlig.

Nu sitter vi och njuter som vanligt på balkongen och intar snart sängen och kudden.

Imorgon blir det en lugn dag åter där det enda på agendan är fiskspa för Claes och jag tänker ta massage.

Är lite osäker på om vi har WiFi i morgon också så hör ni inget från oss på några dager beror det på att jag köper nytt först när vi kommer till Ao Nang på söndag.

Ny reserapport kommer!

Om att uppskatta det man har

Det går inte att komma ifrån att reflektera över hur bra vi har det i Sverige. Inte för att vi sett något riktigt hemskt men visst är livsförhållandena för de flesta här väldigt annorlunda mot våra. Med tanke på den debatt som varor aktuell en tid med fattiga barn i Sverige blir man lite ledsen och undrar vad man jämför med. Här handlar det för många om att få fram mat för dagen och så tror jag inte många svenska barn har det. Vi går ibland förbi kryp in som vi inte ens skulle använda som redskapsskjul och där bor det barnfamiljer. Claes och jag lämnar alltid generöst med dricks, skiter i om vi blir lite lurade på priset ibland och hoppas att det kommer säljaren eller servitrisen till godo. Är tyvärr inte helt säker på att så är fallet då man ser för många feta lyxiga vans snurra om kring marknaderna med unga killar i som förmodligen är de som tjänar pengar på oss turister och lever gott, bra mycket bättre än de som sliter för brödfödan. Samtidigt vet jag att just vi turister är livsviktiga för landet så känslorna blir kluvna.

Nu blev det lite djupt men så är ju verkligheten.

Nu pratar vi lite mat igen, har provat något nytt på gatan i dag. Potatisskivor som hängde ihop uppträdda på en träpinne, doppade i någon typ av smet sedan friterade i olja. Jättegott och billigt 30 bath dvs typ 7 kronor. Har också ätit den billigaste lunchen så här långt, 2 Pad Thai med en öl och en cola 260 = 65 kronor.

Imorgon bryter vi mönstret från det lata strandlivet och åker på heldagsutflykt till Kho Ha för snorkling. Vi blir hämtade 07.30 och äter frukost på båten och där även lunch igår. Hoppas det fina vädret håller i sig så vi får en fin dag till sjöss.

Kan också meddela att morgonpromenaden idag avverkades på 48 min, svårt att gå fort barfota på hårt underlag så det kändes i benen kan jag säga. Lade rejält med tid för stretching för att slippa stela ben i morgon.

Hoppas allt är bra där hemma, nya tankar i morgon!

Bästa maten hittills

Vilken varm dag vi haft, skuggan har varit att föredra.

Efter frukost gick vi strandpromenaden och det något snabbare 54 min idag 60 min igår. Sedan har det inte varit många knop kan jag lova. Claes har låtit fiskarna käka på hans fötter. Jag har en stor blåsa så för mig blev det en hederlig fotskrubb inte dumt det heller.

Ikväll tog vi oss ut till Thai Cat efter lite missförstånd. Jag var säker på att stället hette Top Cat vilket fick tuc-tuc förarna att nästa skratta på sig, undra om ett ställe med det namnet finns och vad det i så fall är för place.

Nåväl vi blev inte det minsta besvikna på Thai Cat som bjöd på god mat och en sagolik vacker solnedgång i havet. Vi skickar tipset vidare till Tobbe och Åsa som åker ner om någon vecka. Maten var jättegod och service bra, roligt med springande killar och det var säkert 20 pers som jobbade. Vi åt förvånade nog vårrullar till förrätt, jag åt biff med vitlök och peppar, Claes åt friterade räkor och så klart varsin stor öl. Sedan slog jag till med en glass och kära maken tig en GT. Allt detta till den lilla nätta summa på 845 bath ca 200 svenska kronor.

Nu känns det nästa som sängen nästa värmen tar på krafterna, klockan är i skrivande stund 21.00

Hoppas ni har det gott, hörde att Kalmar har haft +3 idag.