Tester nya recept

Testar just nu en massa nya recept när det gäller bakning och ibland blir det så där och i bland blir det jättebra. Ett mer lyckat resultat blev det i kväll då jag skulle prova ett recept från min favoritblogg 56kilo
En kardemummakak men som jag fick modfiera lite då det saknades några ingredienser i mina skåp. 
Här kommer min variant 

4 ägg
Sötning med sötma motsvarande ca 75 gram socker
2,5 dl mandelmjöl
0,5 dl kokosmjöl
2 msk fiberhusk 
2 tsk bakpulver
2 tsk pepparkakskryddor
50 gram naturell färskost typ philadelphia + 50 g creme fraiche

Till garnering: hackade hasselnötter

Sätt ugnen på 175 grader vanlig ugn eller 160 grader varmluft.
Vispa äggen tillsammans med sötning. Vispa ner färskosten.
Blanda de torra ingredienserna och vispa ner i smeten. Smörj en sockerkaksform och häll i smeten.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter.
Ta ut och låt svalna innan kakan stjälps upp.

En skiva slank lätt ner till en god kopp te. 

 

Hemma sent i kväll och fick bli en lätt lagad middag, här kommer ett bra och gott tips:

Dela en fänkål i ganska små bitar och lägg dem i en ugnsfor. Fyll på med en ½ zuzzini skuren i skivor som sedan delas i kvartar, små tomater samt rödlök skuren i båtar. Dela 250-300 korvar i kvartar, gärna med lite smak och lägg uppe på grönsakerna. Sätt in i 200 g i ca 20 min. Skiva upp 150 g mozzarela som läggs på korven på slutet så den bara får smälta ner. Supersnabbt och enkelt, glömde ta bild tyvärr men lovar göra det nästa gång och tillaggar denna snabba rätt.

Nu ska jag och kära maken spela Pengarna på bordet, jättekul att spela på nättet samtidigt som de som tävlar på riktigt på TV.

 

Låt dig inte tryckas undan av dina problem; låt dig ledas av dina drömmar. ~ Okänd

 

Ha en fortsatt go kväll, nya tankar i morgon!

Kommentera här: