Söndagkväll och summering av helgen

Har haft en härlig helg och det känns lugnt att det nu bara är tre veckor kvar till jul.
Kryssningen till Polen var trivsam och vi hade fantastisk tur med vädret, det blåste i princip inget alls. Vi tog det bara lungt och laddade batterina med god mat, SPA och vila. Det enda som var lite trist var att många var väldigt berusade, inte så att vi blev störda av det utan mer att det känns tragiskt att människor dricker på det viset. Middagen på fredagskvällen var väldigt bra och bestod av:
 
Förrätt
 
Varmrätt
Efterrätt
 
Mycket gott alltihopa.
 
Maken utökade sin samling av whisky med några flaskor och lyckligast är han över denna flaska:
 
 
 
 
Idag har vi inte haft något skärskilt inplanerat och jag tog en runda på stan och gjorde lite inköp av allehanda småsaker och kollade lite på julskyltningen.
 
Vid 15-tiden var vi bjudna på glöggmingel hos Hagert/Wendel, mycket trevligt och mycket gott att mumsa på. 
 
Till lunch gjode jag en snabb soppa med korssade tomater som bas och till två personer tog jag:
 
500 g korssade tomater, 1 dl grädde, 2 msk kalvfond blandas och får ett snabbt uppkok, knaperstek 1 pkt bacon skuren i småbitar. Fördela soppan i två skålar och strö över baconet samt lite torkad basilika. Vi åt lite fröknäcke med ost till.
 
 
Handlar man tidigt på morgonen som jag gjorde idag kan man fynda fint och billigt kött. Idag fanns det oxfile och jag fick tre fina bitar för 50:- så det blev lite finmiddag i kväll.
 
Nu väntar en fullspäckad arbetsvecka som avslutas med att vår rektor och jag ska till Stockholm på möte på fredag, vi åker upp på torsdag efter jobbet och hinner koppla av lite med att gå ut och äta en bit mat på kvällen.
 
Vi kan inte upptäcka nya hav om vi inte har modet att släppa blicken från stranden. ~ Andre Gide
 
Hoppas ni får en bra vecka, nya tankar i morgon!
 
 

Kommentera här: