Julafton en dag av goda minnen

Tror inte det finns någon dag på året som bär på så många goda minnen som just julafton. Allt från härliga julklappsminnen, inte minst när jag var barn, till minnen av samvaro med nära och kära.

Min lilla farmor som inte kunde hålla sig utan öppnade julklapparna i förväg med motiveringen att det var onödigt att släpa med dem till det stället där julen firades just det året.

Älskade Magnus och jag som tjuvkikade på varandras julklappar i klädkammaren på Furuvägen 5 för att sedan berätta för varandra vad vi skulle få.

Pappa och morfar som alltid innan sängdags bestämde; att i morgon ska vi gå på julottan men mig veterligen kom de aldrig iväg på någon.

Året då Magnus och jag hade sparat ihop pengar till en grammofon, en Telefunken med högtalaren i locket och det årets julklapp var LP-skivor.

Julen är jag fick mina vita nya skridskor som var i lack, ingen annan hade sådan.

Första julen i eget hem 1980 på Smålandsgatan 12 där kära maken och jag flyttade in en vecka innan julafton. 1982 första julen med vår förstfödda Lina

1983 när vi köpte huset i Ljungbyholm och firade jul där första gången

1985 när Elin 4 månader fick lugninflammation och vi satt på akuten men ändå firade en fin afton med nära och kära.

2005 fick vi första barnbarnet, en speciell julafton med små barn igen.

2007, första julen utan Magnus, som blev en härlig kväll med förvisso tårar men också med många skratt kring alla roliga minnen.

Ja listan kan bli hur lång som helst som ni förstår men jag ska inte snöa mer än så här med er i nostalgi. 

 

Julafton idag blir lite speciell, då vi ska fira utan barnen som är med sina älskade mäns familjer. Det är första gång och så här kommer vi att ha det framöver men det är inget som bekymrar mig det minsta. Vi har en sådan tät och go kontakt hela året med barn, barnbarn och mågar så att i detta avseende är julen inte helig för oss.

Man mår gott av att skratt och därför kära familj och goa vänner bjuder jag på en lite nyare tappning av Julevangeliet

Jul på Facebook 

 

 

Så älskade familj, kära goa vänner, jag önskar från djupet av mitt hjärta att ni får en härlig dag som ger er händelser att plocka fram precis som jag denna tidiga julaftonsmorgon 2013 suttit och botaniserat bland mina minnen i mitt hjärta. 

 

God Jul och Gott Nytt År!

Nya tankar i morgon!

 

 

 

 

 

Kommentera här: