Rapport 9 veckor

Då var det rapportdags igen och jag lägger ännu en bra vecka bakom mig, -0,5 kg och nu totalt -5,6 kg. Nu börjar det verkligen kännas på kläder och jag kan snart ha alla sommarkläder jag köpte förra året. Märkte det verkligen tydligt när jag använde en skjorta med kort ärm för några dagar sedan som jag inte kunde ha i vintras då den satt för hårt just runt överarmen, men nu satt den helt ok. Jag har 1.5 kg kvar att gå ner ut av det jag slarvade bort under hösten av det jag minskade för ett år sedan. Därefter är nästa delmål -6,5 kg ytterliggare och sedan får vi se hur det känns. 

Eftersom jag inte tror på att aldrig tillåta sig något gott testade jag ett godisrecept igår, fast då som en typ av godbit till kaffet, en slag snickerskaka, Receptet som så många gånger tidigare lånade jag från blogge 56kilo.
Jag gjorde dock bitarna i små kakformar istället och fick ut 20 små kakor på mängden i receptet. Lite pilligt men jag är jättenöjd med resultatet. Jag smälte hälften av chokladen i mikron i en lite glaskanna som rymmer 2,5 dl och tillsatt 1 msk kokosolja. Fyllde formen till hälften, lätt chokladen stelna klickad ut jordnötssmöret i formarna och smälte sedan resten av chokladen och hällde över fyllningen. Lämplig förvaring är nog frysen och tänk på att denna lilla godbit unnar man sig max 1 gång i veckan till en god kopp kaffe efter maten på fredagen eller lördagen eller så.  Kan meddela att den är farligt god så det gäller att inte överäta. 

Idag ska jag jobba undan en massa hemma vid mitt köksbord i lugn och ro och det brukar fungera riktigt bra. Enda avbrottet blir lite lunch vid 12-tiden för då kommer kära maken hem och äter med mig och det är så trevligt att få luncha lite med honom, det är så sällan det händer. Det blir korvstroganoff med kokt blomkål kan jag meddela för den som undrar. Vill du ha ett gott lunch eller middagstips så testa detta. 
 
Receptet kommer från Anna Halléns bok LCHF Husmanskost
 
5 portioner
550 g falukorv med hög kötthalt (helst minst 70%)
1 gul lök
kokosolja eller smör att steka i
2 msk tomatpuré
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl creme fraiche
1 msk kalvfond
1-2 tsk dijonsenap
1 msk paprikapulver
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
 
Strimla korven och skala och hacka löken. Stek korven i smör eller kokosolja tillsammans med lök och tomatpuré. Tillsätt vispgrädde, creme fraiche, fond, senap och paprikapulver. Smaka av med salt och peppar. Låt puttra ihop några minuter och servera med blomkålsris (riv blomkål och koka i saltat vatten ca 30 sekunder, låt rinna av).


"Livet är en labyrint.
Man måste gå vilse några gånger
för att hitta rätt"

Nya tankar i morgon!
 

Kommentera här: