Viktrapport från vecka 4 - håll ut och du lyckas

Så dra vecka 5 igång och det känns om att detta kommer att bli en härlig vecka. Träning inplanerad så här:

Mån gym

Tis vila

Ons gym

Tors baspass med puls

Fre vila

Lör vila

Sön baspass med puls

 

 


 

På fredag åker vi ner till Skåne för att vara med på lilla Alice dop och lite på ett hörn fira Görans födelsedag som fyller år idag, grattis hälsar lilla svärmor :). Längtar så efter henne det har hänt massor sedan 1 januari då vi senast sågs.

 

 


 

Måndagens matplan:

 

Frukost: Yoghurt, äpple kanel, kaffe och proviva

Mellanmål: GI-Macka med nötkött

Lunch: Zucchini och köttfärssås

Mellanmål: Turkiskyoghurt nötter

Middag: Sallad med brieost och lufttorkad skinka

 

 


 

Semlor är det ju dags att äta snart och jag tänker unna mig en vid något bra tillfälle och tänker prova på att baka dessa bullar för att tillverka den själv så vet jag exakt vad jag stoppar i mig. Har alltså inte bakat dessa ännu så receptet är för mig oprövat.


Till 16 st behöver du:
50 g jäst
3 dl mjölk
7 dl siktat dinkelmjöl
1 dl fullkornsmjöl av dinkel
2 tsk flytande Hermesetas
1 tsk stötta kardemummakärnor
75 g smör
1 ägg
Till pensling:
1 ägg
Mandelmassa:
100 g sötmandel
1-2 dl Hermesetas lättströ alt råsocker
inkråm av bullar
¾ dl grädde
Till fyllning:
2 dl grädde

Så här gör du
1.
Låt smöret bli rumsvarmt. Värm mjölken till 37°. Lös jästen i lite av mjölken. Häll på resten av mjölken. Tillsätt mjölet, lite i taget. Vispa upp ägget i en kopp. Häll i flytande Hermesetas, klicka i smöret och rör ner ägget. Degen ska bli något lösare än vanlig vetedeg, men fortfarande lite kladdig. Arbeta degen i 5 minuter. Jäs till dubbel storlek, ca 30 minuter.
2.
Stjälp upp degen på mjölat bakbord och dela den i två delar. Dela varje rulle i 8 bitar. Ta dinkelmjöl på händerna och rulla runda bullar. Lägg på plåten och jäs i 30 minuter. Värm under tiden ugnen till 250°. 
3. 
Vispa upp ägget i en kopp. Pensla bullarna med vispat ägg och ställ in plåten på mittersta falsen i ugnen. Sänk värmen till 225°. Grädda bullarna i ca 10 minuter eller tills de är genomgräddade och har vacker färg. Låt bullarna svalna på galler under bakduk. Skär av lock på bullarna när de har kallnat helt. Gröp ut lite av inkråmet i varje bulle. 
4.
Skålla, skala och mal mandeln. Blanda samman mandel, lättströ och inkråm. rör ner grädden lite i taget tills massan fått önskad konsistens. Vispa grädden till fyllningen till fast skum. Fyll bullarna med mandelmassa och klicka eller spritsa grädde ovanpå. Lägg sist på locket. 

Receptet är från Gi viktkoll

 


 

Här kommer då vågens besked idag; -1,5. Jag visste att det skulle komma ett bra besked idag men ändå är det lite ångestladdat att stiga på vågen med två veckors nollreslutat.

Totalt 4,5 kg på fyra veckor inte så illa, jag är i alla fall väldigt nöjd och glad så här långt.

 

 


 

Hitta dessa kloka tankar, inte dumt alls:

Lyckas med din målsättning – 6 steg

1. FASTSTÄLL DITT MÅL I POSITIVA TERMER

Människor har en tendens att sätta upp mål runt sånt de inte vill. ”Jag vill inte vara en rökare, jag vill inte spendera min lön så fort den kommer” osv. Jag tror att det är en viktig mental del att fastställa målet i positiva ordalag. ”Det här vill jag göra, det här vill jag bli”. Ser ni skillnaden?

2. SE TILL ATT MÅLET INITIERAS OCH UNDERHÅLLS AV DIG SJÄLV

Låt inte målet hänga på attityden hos din kompis, kollega eller familj. Om målet är att du och en kollega ska träna 2 gånger i veckan, vad händer då om din kollega ger upp? Risken är stor att du då också lägger av. Eller om din viktnedgång initierats av din partner, och att du innerst inne inte bryr dig och därför fuskar så fort du får tillfälle. Målet måste helt och hållet hänga på dig själv, ensam.

3. FASTSLÅ RAMEN FÖR MÅLET

”Var, när och hur kommer mitt mål uppnås?”. Svaret kan vara självklart för vissa mål men inte alls för andra. Försök vara så specifik som möjligt. Skriv ner det.

4. KONTROLLERA ATT MÅLET ÄR I BALANS MED ANDRA DELAR AV DITT PRIVAT- OCH YRKESLIV

Man vill inte tappa balansen. Att träna 5 dagar i veckan kan vara svårt om du har ett krävande heltidsjobb och är ensamstående med 3 barn… Kontrollera att målet kan rymmas i din livsstil (även om du får räkna med uppoffringar, se nästa punkt). Se det som en win-win-strategi. Ditt liv är ett system och hela systemet måste vinna. Vetskapen om att du är i harmoni med systemet skapar lugn, medan motsatsen skapar kaos. Ta ett kliv tillbaka och titta på alla områden i ditt liv. Är ditt mål värt det?

5. ANGE RESURSER SOM KRÄVS FÖR ATT NÅ MÅLET: VAD ÄR PRISET SOM SKA BETALAS?

Det finns alltid ett pris att betala, för allt. Det finns alltid någon form av uppoffring att göra när du ställer in ett värdigt mål. I detta steg kommer du att definiera allt som du behöver i form av tid, pengar och energi.

6. ANGE VÄRDET I ATT NÅ MÅLET

Varför vill jag nå detta mål? Varför är det viktigt för mig? Är detta mål i harmoni med mina visioner, övertygelser och värderingar? Besvara dessa frågor. Om du inte verkar vara nöjd med svaren så kanske du bör ändra ditt mål. Ställ in ett nytt mål tills du känner att allt stämmer.

När du väl fastställt ett mål enligt denna modell kommer 2 viktiga saker inträffa:

1.                   Du är i total harmoni med din livsstil, övertygelser och värderingar eftersom hela ”Du” håller med och inte ger något motstånd.

2.                  Du är programmerad att lyckas. I själva verket har hela din neurologi och fysiologi instruerats att göra det som krävs för att nå det önskade målet. Du är helt fokuserad.

Som sagt, de 3 nycklarna till framgång har alltid varit desamma. Klarsynthet, kompetens, fokus. När du sätter upp kristallklara mål och respekterar dessa 6 faktorer har du alla förutsättningar att

av FREDRIK LYRESKOG den 10 JANUARI, 2012 i Karriären

 

 


 

Nya tankar i morgon!

 

 

Kommentera här: