Sovmorgon som omväxling

Lyckads ta sovmorgon vilket inte brukar ske särskilt ofta, steg upp först kl 08,00 vilket med mina mått mätt är sent på fm :), säkert många som inte håller med utan tycker att även denna tidpunkt är okristligt tidigt, men som alltid är allt relativt.


 

Gårdagen blev lugn och skön precis som jag tänkt mig. Det blev dock ett inslag av matlagningen som inte var planerat men nu har herr och fru Kittel färdiga matlådor för hela kommande veckan och det mina vänner är mycket bra när man ska tänka lite extra på vad som slinker ner i magen på jobbet.

 

Så i vårar lådor finns:

 

Ost och skinkpaj á la GI, recept kommer längre ner i inlägget.

Färsgratäng denna kannonrätt att ha med till jobbet

Köttfärssås , Claes med pasta och min ska jag ha hyvlad zucchini till

Lammsteken med tillbehör från gårdagen

Låda 5 kommer att innehålla rester från söndagens middag

 

Att fixa de tre första rätterna tog ca 1½  timme som är väl investerad tid och gillar man att stå vid spisen som jag gör är det njutning att se rätterna ta form.

 


 

Efter avslutat blogginlägg ska ett GI-bröd in ugnen, har ni inte testat detta gör det, tro ni kommer bli glatt överraskade hur enkelt och gott detta bröd är och inte minst hyfsat nyttigt.

 


 

Söndagens meny:

 

Frukost: Rostad surdegsmacka med rökt nötkött, grönsaker kaffe proviva

Mellanmål: Kaffe med skorpa

Middag: Fläskköttsgryta med gäddig sås och saint agur och bullgur

Mellanmål: Päron nötter och yoghurt

Kvällsmål: Avokado och räkor

 

Ostarnas Rolls Royce, Saint Agur

 


Ost och skinkpaj

1/3 pujolök fräst mjuk i lite olja

½ zucchini strimmlad

100g rökt skinka

Dessa tre ingredienser läggs i en smord form

Vispa ihop 6 ägg, 2 dl grädde och 2 dl riven ost med smak, västerbotten om du har :)

Slå över detta i formen grädda 25-30 min i 200 gader tills pajen stelnat.

Servera med en god sallad.

Paj med skinka, ost och kantareller

 

 


 

I em kör jag ett baspass med puls på Friskis med Elin

Ser med bävan fram mot morgondagens vägning, men nu tror jag att det rört lite på sig, känner helt klart att byxorna sitt något mindre spända i midjan.

Skjut aldrig upp det du kan göra idag!



Nya tankar i morgon!

Kommentera här: